Čeští studenti obsadili ve finále European Money Quiz 2. místo

Ač v tuzemském školství stále chybí speciální předmět o finanční gramotnosti, čeští studenti z Gymnázia Jana Keplera v Praze – Jan Balthasar Cebecauer a Ondřej Buben získali v evropském finále 8. ročníku soutěže European Money Quiz 2024 druhé místo, což je zatím nejlepší výsledek ČR v historii soutěže, kterou pořádá Evropská bankovní federace (EBF) pro 13–15leté žáky a studenty. Zvítězil tým z Rakouska a na třetím místě skončila dvojice ze Severní Makedonie.

Letošní kvíz zaznamenal rekordní účast v několika zemích, národních kol po celé Evropě se zúčastnilo přibližně 36 000 teenagerů z 2 200 škol ve 26 zemích. Iniciativa, kterou EBF zahájila v roce 2017, si klade za cíl předat mladým lidem základní finanční znalosti a podporovat tak finančně odpovědnou budoucí generaci. Dosah soutěže předčil všechna očekávání, nárůst adeptů v národních soutěžích odráží rostoucí důraz kladený na finanční vzdělávání napříč celou Evropou.

„Každý rok v Bruselu vidíme novou generaci mladých lidí, kteří ovládají finanční dovednosti a dostávají se na stupně vítězů v rámci Evropy. Tím, že rozvíjejí své znalosti již v raném věku, získávají velký náskok do dospělosti,“ uvedl Wim Mijs, generální ředitel EBF u příležitosti předávání cen, kterého se zúčastnila i samotná belgická královna Mathilda.

Kvíz testoval znalosti účastníků o důležitých finančních tématech pro dospívající, včetně dlouhodobého plánování, strategií spoření, porozumění kryptoměnám, povědomí o kybernetické bezpečnosti a zodpovědné správě úvěrů. Všechny otázky byly v souladu s pokyny OECD/INFE pro vzdělávání v oblasti finanční gramotnosti.

Jak to bylo v České republice?

Do národní soutěže konané pod záštitou České bankovní asociace se zapojilo více než 7 300 žáků a studentů ze 414 tříd základních škol a víceletých gymnázií z celé republiky. O tom, že kvíz nabírá na popularitě, svědčí i to, že se meziročně zvýšil počet zapojených tříd o 70 procent a o 1100 vzrostl i počet zúčastněných studentů.

Největší problémy dělaly soutěžícím jednoznačně početní úlohy, například otázka: Když každý měsíc vyděláš 38 000 Kč a ušetříš 15 % svého příjmu, za jak dlouho budeš mít našetřeno alespoň 200 000 Kč? Správně odpovědělo pouze necelých 13 % žáků a paradoxně ostatní tři nesprávné možnosti označil přibližně stejný počet soutěžících, takže to vypadalo, že spíš než výpočet na jistotu, volili žáci a studenti „tipovačku“. O něco lépe na tom byla početní otázka roční úrokové sazby, kterou spočítalo správně 23 % soutěžících.

Z výsledků je vidět, že děti se výrazně lépe orientují v otázkách zaměřených na on-line prostředí, například Co je to kryptoměna vědělo 81 % dotázaných, a navíc odpovědělo v rekordním čase, necelých 6 sekund. Děti mají ale i další znalosti, takže například 85 % z nich vědělo, co stát platí z vybraných daní nebo dokázaly správně přiřadit priority k jednotlivým výdajům v domácnosti. Jsou ale témata, kde mají žáci ještě mezery, například na otázku, do jaké částky jsou ze zákona pojištěny vklady u bank, věděla správnou odpověď jen čtvrtina z nich a třeba jen polovina označila správně, že RPSN je termín označující všechny náklady spojené s půjčkou.

„Školám bohužel často chybějí učitelé, kteří by se finanční gramotnosti věnovali. Na straně druhé je to i nedostatek časové dotace, protože finanční témata musí probrat v rámci osnov předmětů, jako jsou rodinná nebo občanská výchova. V tom zaostáváme například za severskými státy, které mají přímo finanční gramotnost jako vyučovaný předmět,“ komentuje výsledky kvízu Zdeňka Hildová, ředitelka ČBA EDUCA s tím, že ČBA chce pokračovat ve všech svých školních vzdělávacích aktivitách, jako jsou Bankéři do škol, kampaň #nePINdej! nebo Nebuď bílým koněm, a přidávat další, které budou reagovat na aktuální témata.

Podle posledního výzkumu České bankovní asociace o finanční gramotnosti z roku 2023 Češi i nadále ve finančním vzdělávání spoléhají na školy, 67 % respondentů se totiž vyjádřilo, že finanční gramotnosti by se měl věnovat hlavně stát prostřednictvím školního systému a teprve s velkým odstupem je to rodina – 35 %. Zároveň očekávají, že se do finančního vzdělávání budou zapojovat i odborníci, například bankovní poradci. Pro banky tohle zjištění ale není žádnou novinkou, spíš odrazem současné praxe, a tak se společně s ČBA věnují zvyšování úrovně finanční gramotnosti napříč celou veřejností systematicky a dlouhodobě.

Úspěšné týmy z národního kola – tedy dvojice studentů z Gymnázia Jana Keplera v Praze, stejně jako žáci ze Základní školy Šlapanice a také z 10. základní školy Plzeň, kteří skončili druzí a třetí, se sejdou ještě jednou, a to koncem května na půdě České národní banky při slavnostním předávání cen.

Jak byste v našem národním kole EMQ uspěli? Své znalosti si můžete otestovat zde:

https://kahoot.it/challenge/004913818